سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

به باور مقام‌های غربی، گزارش دسامبر آژانس، فشار بیشتری بر ایران وارد خواهد ساخت تا فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف ساخته و در مسیر رفع نگرانی‌های بین‌المللی گام بردارد / یک مقام غربی در این باره می‌گوید: IAEA اطلاعاتی دارد که می‌تواند این امکان را به آژانس بدهد تا به نتایج روشنی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران دست یابد.

ر شرایطی که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل، به ایران هشدار دادند که با تحریم‌های تازه‌ای روبه‌روست، خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشت: روسیه و چین، هفته گذشته، ابراز نگرانی کردند که انتشار گزارش ماه آینده IAEA ممکن است منجر به ناکامی پیشرفت دیپلماسی در حل و فصل چالش هسته‌ای ایران شود. از این حیث، بی تمایلی این دو کشور، ممکن است تلاش‌های غرب در گسترش تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را  با بن بست روبه‌رو سازد.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که به باور مقام‌های غربی، گزارش ماه دسامبر آژانس، فشار بیشتری بر ایران وارد خواهد ساخت تا فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف ساخته و در مسیر رفع نگرانی‌های بین المللی گام بردارد!

یک مقام غربی نیز در این باره می‌گوید: «IAEA اطلاعاتی دارد که می‌تواند این امکان را به آژانس بدهد تا به نتایج روشنی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران دست یابد».

رویترز در ادامه نوشته است: اما به باور برخی از دیپلمات‌های غربی، این احتمال نیز هست که روسیه و چین نخواهند از تصمیمات نشست آژانس در اواسط ماه نوامبر حمایت کنند.

در همین راستا، «پیتر کریل» از انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن، با بیان این مطلب که پیگیری گزارش آتی آژانس، لزوما به معنای تصویب یک قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت نخواهد بود، تصریح کرد: «اگر در جزییات این گزارش به فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه کلاهک هسته‌ای اشاره شود، لازم است در قطعنامه‌ای، دست کم چنین فعالیت‌هایی محکوم شده و از ایران خواسته شود تا با آژانس همکاری کند».

این گزارش تأکید کرده است: رهبران اتحادیه اروپا، همواره به ایران هشدار داده‌اند که در صورت عدم واکنش به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ایش با تحریم‌های سختگیرانه‌تری روبه‌رو خواهد شد، چنانکه ماه گذشته یوکیو آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که به زودی جزییات بیشتری درباره دلایل افزایش نگرانی‌ها از فعالیت‌های ایران در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای ارایه خواهد کرد.

از سویی، به باور دیپلمات‌های غربی او در گزارش ماه آینده خود اطلاعات گسترده‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد کرد که این اطلاعات هم درباره بعد نظامی و هم بعد صلح آمیز این فعالیت‌ها جزییاتی ارایه می‌کند.

«اولی هنونن»، معاون سابق دبیر کل آژانس، در این باره مدعی شد: «کارشناسان ایرانی آزمایش‌هایی با منابع نوترون و چاشنی‌های انفجاری انجام می‌دهند که تنها برای کاربری‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد».

سال‌هاست IAEA در حال بررسی گزارش‌های دریافتی از سازمان‌های اطلاعاتی غرب است که مدعی است ایران تلاش دارد، اورانیوم را با درصد بالاتری غنی سازی کند، مواد منفجره را مورد آزمایش قرار دهد و موارد دیگری از این دست.

از سوی دیگر، آمریکا از آمانو خواسته است تا بهترین ارزیابی خود را از ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارایه دهد. برخی از دیپلمات‌های غربی هم بر این باورند که دبیر کل آژانس به نتیجه شفافی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد رسید.

گفتنی است، رویترز در پایان با هدف ایجاد بار روانی موثر علیه کشورمان، نوشته است: فعالیت‌های هسته‌ای ایران به لحاظ جغرافیایی در حال گسترش است و در صورت انجام فعالیت‌های نظامی، فراتر از نظارت بازرسان هسته‌ای سازمان ملل خواهد بود.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود