سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

سخنگوی رزمایش بزرگ دریایی "ولایت 90" با اشاره به گستردگی این رزمایش از نظر وسعت منطقه و تعدد و تنوع یگانهای شرکت کننده در آن، کنترل تنگه هرمز را برای نیروی دریایی ارتش مسأله ای ساده و آسان عنوان کرد.  

امیر دریادار "سید محمود موسوی" شامگاه یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت در وسعتی بسیار گسترده و با استفاده از تنوع و تعدد یگانهای موجود در سازمان رزم خود؛ نشان داد که توانمندی و قابلیت کنترل دریای عمان و شمال اقیانوس هند در این نیرو وجود دارد.

کنترل تنگه هرمز آسان تر از رزمایش است

وی افزود: یقینا زمانی که ما بتوانیم کنترل لازم را بر محدوده ای به این وسعت با گستردگی خاص و ویژه داشته باشیم، اعمال کنترل بر یک آبراه به مراتب از نظر وسعت کوچکتر، کاری سهل تر و آسان تر خواهد بود؛ و نیازمند سازمان و تجهیزاتی به مراتب کمتر از تجهیزات و یگانهایی خواهد بود که در این رزمایش به کار گرفتیم.

سخنگوی رزمایش بزرگ دریایی "ولایت 90" تأکید کرد: زمانی که ما بتوانیم سازمان به کار گرفته در رزمایش بزرگ دریایی ولایت را مدیرت و هدایت نماییم، و محدوده ای با چنین وسعت را تحت کنترل عملیاتی و اشراف اطلاعاتی خود در بیاوریم؛ انجام این کار در محدوده ای کوچکتر یقینا کار ساده تری خواهد بود.

دریادار موسوی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز، هرآنچه که سیاستمداران میهن اسلامی در این خصوص تصمیم بگیرند توانایی اجرایی شدن آن در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت، و انجام این رزمایش بزرگ دریایی بیانگر این قابلیت و توانمندی است.

دریادار موسوی ادامه داد: یقینا ما به دنبال برقراری و ایجاد امنیتی مستمر و مداوم و مطمئن برای منطقه استراتژیک خلیج همیشه فارس و تنگه هرمز هستیم؛ و این مشروط به این است که منافع و حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران در این تنگه استراتژیک در اولویت قرار گیرد؛ چنانچه به هر دلیلی منافع میهن اسلامی ما در این آبراه استراتژیک خدشه دار گردد، و تدابیر دفاعی لازم در این خصوص به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طریق سلسله مراتب ابلاغ شود، آمادگی انجام تدابیر ابلاغی به طور کامل و در حداقل زمان ممکن در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. 

ایران زیر بار تهدید و زور نمی رود

دریادار موسوی درباره هشدارهای آمریکا درخصوص بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد موانع احتمالی برای این موضوع گفت: همانگونه که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند، این قابلیت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در صورت نیاز، تهدید را با تهدید و هشدار را با هشدار پاسخ گوید.

وی افزود: برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت و حضور نیروهای گسترده در این رزمایش بیانگر این است که این قابلیت و توانمندی برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، ما معتقدیم که می بایست منافع کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و کشورهای مجاور تنگه استراتژیک هرمز در اولویت قرار گیرد؛ و چنانچه این منافع در اولویت اول قرار داده نشود و صرفا برخی از کشورها به دنبال منافع یکجانبه خود باشند، جمهوری اسلامی ایران همانگونه که تابحال نشان داده است، به هیچ وجه زیر بار زور و تهدید نخواهد رفت، و با کلیه امکانات و تجهیزات در اختیار خود در جهت احقاق حقوق مسلم خود در هر نقطه که لازم باشد گام خواهد برداشت.

تحقق همه توقعات در رزمایش ولایت

دریادار موسوی گفت: در رزمایش بزرگ دریایی ولایت بخش زیادی از تجهیزات نوین و جدید که در شاخه های مختلف تولید و در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود، به صورت عملی آزمایش کردیم.

وی افزود: سامانه هایی که تا امروز در رزمایش مورد آزمایش قرار گرفته توانسته اند کلیه توقعات و نیازمندی های ما را که برای آنها تعریف و پیش بینی کرده بودیم، برآورده نمایند.

آزمایش موشکهای دوربرد

دریادار موسوی درباره آزمایش موشکهای دوربرد در این رزمایش گفت: انشاءالله در ادامه مدت زمان باقی مانده از رزمایش، شاهد آزمایش موشکهای ساحل به دریای دوربرد و همچنین موشکهای سطح به سطح برد بلند، توسط یگانهای شناور که در این رزمایش حضور گسترده و فعالانه ای دارند، خواهیم بود؛ و پس از انجام این پرتابها تصاویر آن به نمایش درخوهد آمد.

کنترل کلیه تحرکات نیروهای فرامنطقه ای

دریادار موسوی درخصوص حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه خلیج فارس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که کلیه تحرکات نیروهای فرامنطقه ای را در منطقه زیر نظر دارد.

وی افزود: حضور نیروهای فرامنطقه ای و آمریکا در آبهای آزاد و بین المللی برابر عرف و قوانین بین المللی بلامانع است؛ همانگونه که حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سایر آبراه ها و آبهای بین المللی بلامانع است.

دریادار موسوی افزود: ولی در طول رزمایش بزرگ دریایی ولایت شاهد آن بودیم که این فعالیتها افزایش نسبتا قابل توجه و چشمگیری داشت، که تا زمانی که این اقدامات و فعالیتها موانع و خطراتی را برای نیروهای خودی که در پهنه دریا در حال انجام تمرینات مشترک بودند ایجاد نمی نمود، یقینا عکس العملی نشان داده نمی شد.

دریادار موسوی ادامه داد: ولی در برخی موارد شاهد آن بودیم که برخی از این یگانها فاصله ایمنی مصوب و قابل قبول را که یگانها برای تأمین ایمنی خودشان در زمان اجرای تمرینات توسط سایر یگانها باید مد نظر قرار بگیرد و حفظ شود، رعایت نمی نمودند، که برابر روش و عرف موجود بین المللی از طریق سیستم های ارتباطی تعریف شده، نسبت به برقراری ارتباط با این یگانها و اعلام هشدار و اخطار به منظور ترک منطقه رزمایش و رعایت فاصله ایمنی اقدام گردید که خوشبختانه هشدارهای داده شده مورد قبول قرار گرفت و پذیرفته شده و اصطکاک آنچنانی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه موارد به صورت روتین در دریانوردی ها و حین مأموریتها ممکن است برای کلیه نیروها که در دریا حضور دارند پیش بیاید که برای این منظور راهکارها و روشهای خاصی وجود دارد که از آنها استفاده می شود.

استفاده وسیع و گسترده از هواپیماهای شناسایی

دریادار موسوی درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی دریایی ارتش گفت: به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین در سطح نیروهای مسلح اکثر کشورها به صورت بسیار گسترده و وسیع درحال انجام است، و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تکمیل زنجیره دفاعی خود و به منظور داشتن اشراف اطلاعاتی مورد نیاز در سطح منطقه مورد نظر، بهره برداری از انواع هواپیماهای بدون سرنشین را در دستور کار دارد.

دریادار موسوی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این هواپیماها مجهز است، و از این هواپیماها به منظور گشت و شناسایی و کنترل آبراه های مورد نظر به صورت دریا پایه، یعنی پرتاب ازطریق یگانهای شناور در دریا، و به صورت ساحل پایه یعنی اعزام ازنقاط مورد نظر در سواحل نسبت به انجام گشت و شناسایی منطقه اقدام می نماید.

وی افزود: به منظور مجهز کردن این هواپیماها به سامانه های جنگال، و همچنین مسلح کردن آنها به انواع تسلیحات به روز و مورد نیاز، اقدامات خوبی در سطح نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درحال انجام می باشد.

مهمترین دستاوردهای رزمایش برزگ دریایی ولایت

وی درباره مهمترین دستاوردهای رزمایش برزگ ولایت، گفت: از جمله دستاوردهای این رزمایش، شبیه سازی میدان واقعی نبرد برای حضور نیروهای شرکت کننده در این رزمایش به منظور اجرای تکنیک ها و تاکتیک های عملیاتی مورد نظر و به کارگیری سازمان رزم در اختیار، جهت ایجاد هماهنگی بیشتر و کسب آمادگی برای حضوردر میادین نبرد واقعی است.  

دریادار موسوی آزمایش سامانه ها، تجهیزات، تسلیحات و دستگاه های نوین و جدید را از دیگر دستاوردهای رزمایش عنوان کرد و گفت: آزمایش این تجهیزات در کلیه ابعاد شامل سامانه های توپخانه، سامانه های موشکی، سامانه های مخابراتی و ارتباطی، سامانه های جنگال، سامانه های مراکز کنترل و فرماندهی و سایر تجهیزات بصورت عملی در میدانی واقعی برای ارزیابی میزان قابلیتها و توانمندی این تجهیزات که با ابتکارات و خلاقایتها و توامندی های موجود در میهن اسلامی ساخته و تحویل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گردیده است، صورت گرفت.

دریادار موسوی در ادامه، انتقال تجربه و دانش به نیروهای جوان و تازه وارد به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتقای میزان قابلیتها و توانمندی های آنها برای تقبل مسئولیتهای سنگین تر در آینده، و همچنین ارایه بخشی از قابلیتها و توانمندی های موجود در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به هم میهنان و اعلام آمادگی برای حراست از کشور را بخشی از دستاوردهای این رزمایش عنوان کرد.

وی همچنین تقویت هماهنگی موجود بین نیروهای متعدد شرکت کننده در رزمایش را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: انجام کار مشترک بین یگانهای شناور سطحی، زیرسطحی، پروازی، تیپهای تفنگدار و عملیات ویژه، غواصی، مراکز بهداشت و درمان، سامانه های موشکی، و همچنین همکاری با نیروهای هوایی، و قرارگاه پدافند هوایی؛ نیازمند تعامل و ارتباط و هماهنگی مناسبی است که با برگزاری این رزمایش به دنبال آن بودیم.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود