سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

 
تاریخ : سه شنبه 95/8/25
اجرای برجام با شرایطی که ترامپ به تصویر کشیده است به این معنی است که آمریکا در نظر دارد با استفاده حداکثری از منافذ توافق هسته‌ای،  بیشترین فشار ممکن را به ایران وارد نماید و با جوسازی‌های فراوان در نهایت جمهوری اسلامی را ناقض توافق هسته‌ای معرفی کند. در این صورت اولاً رئیس جمهور آمریکا قادر خواهد بود که امتیازهای بیشتری را از دیپلمات‌های خندان دولت یازدهم اخذ کرده و ثانیاً  تمام بدعهدی‌های خود را در توافق هسته‌ای را  برای افکار عمومی به فراموشی بسپارد.
پیروزی دونالد ترامپ  بر هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا، بسیاری از حامیان داخلی توافق هسته‌ای را نگران ساخته است؛ از آن جهت که  دلواپس نقض یک‌جانبه برجام و یا به تعبیر دیگری پاره کردن آن توسط آمریکا هستند.
 ما برخلاف نگرانی‌های موجود ترامپ هیچ‌گاه به طور یک‌جانبه برجام را نقض و یا پاره نخواهد کرد بلکه  به نظر می‌رسد  در بهترین حالت آن را renegotiation خواهد کرد؛ تعبیری که رسانه‌های ایرانی آن را  "بازبینی" در توافق هسته‌ای ترجمه کرده اند. نکته جالب توجه این‌که مسئله مذکور خود از مزایای توافق هسته‌ای برای آمریکا  محسوب می‌شود؛ به نحوی که مکانیزم‌های  renegotiation برای این کشور را فراهم کرده است.
 
از طرفی دیگر  هیچ‌یک از مقامات دولت‌یازدهم در این روزها  قادر به بیان بازنگری در توافق نیستند که نشان دهنده ضعف‌ حقوقی در نگارش برجام است. رجوع به گذشته نشان می‌دهد  که دلسوزان توافق هسته‌ای پیشتر در این باره هشدار داده‌ بودند چنان‌که دکتر بیژن پیروز رئیس سابق مرکز روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در مناظره سال گذشته  با سیروس ناصری در برنامه ثریا در این باره می‌گوید:
 
 
 
« فرض کنید که سه ماه از اجرای توافق گذشت، یک‌سال یا نه ‌سال از اجرای توافق گذشت در سال نهم آن‌ها می‌توانند بیایند renegotiate  انجام بدهند. می‌توانند یا نمی‌توانند؟ اگر دلشان خواست تعهداتشان را اجرا نکنند. حتی در ماه سوم هم می‌توانند..... آن‌ها خواستند و این را در توافق قرار داده‌اند.»
ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود