سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه ایران در اجلاس تهران باید حمایت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را نسبت به سوریه و فلسطین جلب کند، گفت: برگزاری این اجلاس در تهران و حضور 120 کشور عضو این جنبش نشان‌دهنده شکسته شدن هیمنه آمریکا و تحریم‌های ایران است.

احمد بخشایش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را یک فرصت برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبری شانزدهمین دوره این اجلاس از یک سو و توانایی ایران در تنظیم بیانیه پایانی این دوره اجلاس از سوی دیگر به خوبی گواهی بر فرصت مناسب پیش‌رو برای ایران است که باید از آن به نحو احسن بهره جست.

وی به سخنرانی مقام معظم رهبری در افتتاحیه اجلاس اشاره و اظهار کرد: طبیعتا سخنرانی رهبر معظم انقلاب آرام آرام تاثیرات خود را در مخاطبین به جای خواهد گذاشت. این موضوع در کنار صحبت‌های رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند در بین کشورهای دنیا در نشان دادن پیشرفت‌های ایران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم اردستان در مجلس، تلاش برای بیان مشکلات سوریه در بیانیه را یکی از الزامات فعالیت ایران در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها دانست و گفت: مساله سوریه برای جمهوری اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است که ایران می‌تواند با هدف حمایت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از سوریه در تهیه‌ی بندی از بیانیه تلاش کند، مطمئنا این موضوع در نهایت این نکته را به جهانیان بازگو می‌کند که سوریه منزوی نیست.

بخشایش با بیان اینکه ایران باید برای اضافه کردن بندی در بیانیه پایانی اجلاس با مضمون درخواست از مصر برای صدور گاز و برق به فلسطین، کرانه باختری و غزه تلاش کند، افزود: البته اگر این اتفاق نیز رخ ندهد، به صرف گنجاندن چنین بندی در بیانیه دور زدن تحریم‌های سازمان ملل به غزه و فلسطین و نقطه آغازینی برای رابطه بهتر بین ایران و مصر رخ خواهد داد.

وی تشکیل بانک و سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای عضو گروه نم را نیز به عنوان راهکاری برای باز شدن همگرایی سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی در آینده عنوان کرد که ایران باید این موارد را در اجلاس پیش‌رو مطرح کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه برگزاری اجلاس تهران نشان‌دهنده بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها است، گفت: حضور سران بیش از 50 کشور دنیا برای شرکت در این اجلاس حکایت از شکسته شدن تحریم‌ها و هیمنه آمریکا و به عبارتی منزوی شدن این کشور در دنیا است.

بخشایش توضیح داد: آمریکایی‌ها اصرار دارند که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران حضور پیدا نکنند که مطمئنا پاسخ مثبت این کشورها برای حضور در این اجلاس نشان می‌دهد که آنها اعتنا و توجهی به صحبت‌های آمریکایی‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه ایران در اجلاس تهران می‌تواند کشورها را در مواضع مشترک گرد یکدیگر آورد، گفت: جمهوری اسلامی در طول 32 سال گذشته آرام آرام با حرکات دیپلماتیک خود توانست بیداری اسلامی در منطقه احیا کند. موضوعی که می‌تواند از آن در اجلاس پیش‌رو به خوبی بهره گیرد.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم در عین حال تاکید کرد که کشورهای مختلف دنیا با بازدید از مناطق علمی گردشگری و تاسیسات هسته‌ای ایران خود به خود با واقعیات کشورمان آشنا خواهند و عظمت جمهوری اسلامی را می‌تواند از نزدیک ببینند. این تاثیرات را ایران می‌تواند از حاشیه برگزاری این اجلاس به دست آورد.

بخشایش در ادامه به حضور مرسی رییس‌جمهور مصر در اجلاس تهران اشاره و خاطرنشان کرد: مرسی برای تحویل ریاست جنبش غیرمتعهدها به ایران در اجلاس شرکت خواهد کرد که این امر نشان‌دهنده اهمیت این کنفرانس است.

وی یادآور شد: بعد از مناقشات مصر وعربستان و امارات و حتی پیشنهاد 5 میلیاردی این دو کشور به مرسی برای شرکت نکردن در اجلاس تهران و از سوی دیگر تایید صحبت‌های مرسی در اجلاس مکه مبنی بر تشکیل گروه تماس توسط رییس‌جمهور ایران، مرسی را متقاعد کرد که در اجلاس تهران شرکت کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به خبر حضور بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران گفت: برگزاری اجلاس نم با حضور 120 کشور دنیا به عنوان بزرگترین سازمان جهانی بعد از سازمان ملل متحد از اهمیت خاصی برخوردار است که به تبع آن نیز بان کی مون باید در این اجلاس شرکت کند.

بخشایش، عدم حضور بان‌کی‌مون در اجلاس تهران را نشاندهنده ضعف او در برابر فشارهای آمریکا و استکبار برای حضور نیافتن در ایران دانست و گفت: مطمئنا اگر بان‌کی‌مون در اجلاس شرکت نکند، همه دنیا به این موضوع پی خواهند برد که او تحت تاثیر آمریکا قرار دارد. موضوعی که قبل از آن نیز با اعلام موضع بان‌کی‌مون در مقابل صحبت‌های ایرانیان علیه اسرائیل به خوبی قابل درک بود به طوری که در مقابل هنگامی که هر شب اسرائیل، ایران را تهدیدات تو خالی می‌کند، دبیرکل سازمان ملل هیچ موضعی نگرفته و تنها سکوت می‌کند.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود