سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

امروز قرار است تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران وارد کشور شوند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی در این باره نوشته‌اند که روزهای یکشنبه و دوشنبه، چشم کشورهای دنیا به پیامی است که از تهران توسط بازرسان آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران مخابره می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در حالی یکشنبه و دوشنبه، چشم کارشناسان سیاسی و بین‌المللی به ایران است که چشم و تمرکز مقامات دست اندرکار برنامه هسته ای کشورمان، باید به حفاظت از دانشمندان هسته‌ای کشورمان باشد.
 
ماجرا چیست؟

علاوه بر هرمان ناکارتس بلژیکی، مهمترین مقام آژانس پس از آمانو، یعنی رافائل گروسی آرژانتینی به همراه مسئول حقوقی آژانس، «پری لین جانسون» که شهروند آمریکاست نیز امروز به ایران خواهند آمد.
ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که در چند سال گذشته، چهار تن از دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران در موقعیت‌هایی نسبتا مشابه ترور شده و به شهادت رسیده‌اند. مقامات ایرانی و از جمله رئیس‌جمهور، بیشتر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و حتی برخی از دیپلمات‌های ایران هم به صراحت گفته‌اند که نام دانشمندان ایرانی را بازرسان آژانس در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی غربی و رژیم اسرائیل گذاشته‌اند. 

در این مورد کار به جایی رسید که اعلام شد، ایران به صورت رسمی در صدد است که از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل فاش کردن نام دانشمندان ایرانی  شکایت خواهد کرد؛ موضوعی که حتی واکنش مدیر کل آژانس را هم برانگیخت و وی در صدد انکار چنین مسأله ای برآمد.


اکنون چه باید کرد؟

«هرمن ناکارتس»، سرپرستی تیم بازرسان آژانس را که فردا وارد ایران می‌شوند، بر عهده خواهد داشت. وی سال گذشته نیز به ایران سفر کرده بود و پس از پایان گزارش خود، اسناد و مدارکی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران منتشر کرد که واکنش شدید ایران را به همراه داشت، به گونه‌ای که آن زمان نماینده ایران در آژانس، این مدارک را «ساختگی» خواند.

وی همچنین در جریان توصیف گزارش پیشین خود، مدارکی از جمله مکاتبات مقامات جمهوری اسلامی و همچنین تصاویر ماهواره ای از پایگاه نظامی در منطقه پارچین تهران، در اختیار اعضای شورای حکام گذارده بود.         

 

هرمان ناکارتس، رئیس بلژیکی تیم بازرسان آژانس

افزون بر هرمان ناکارتس بلژیکی، مهمترین مقام آژانس پس از آمانو، یعنی رافائل گروسی آرژانتینی به همراه مسئول حقوقی آژانس، «پری لین جانسون» که شهروند آمریکاست نیز امروز به ایران خواهند آمد.

اینک صحنه بازی این گونه است؛ از یک سو مقامات ایران به انتشار نام دانشمندان هسته‌ای ایران توسط این بازرسان اذعان دارند و از سوی دیگر، سابقه و رویکرد رئیس تیم بازرسان آژانس را می‌دانند. در این میان و با توجه به چنین مسائلی، در این دو روز، باید بیش از پیش آگاهانه و با هشیاری کامل برخورد کرد. برای شناسایی هویت و اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ایران، بازرسان شگردهای بسیاری خواهند داشت؛ شگردهایی که هرچند در اینجا اشاره‌ای به آن نمی‌شود، اما مقامات اطلاعاتی به خوبی به آن آگاهند.

منطق دشمنی غرب، ایجاب می‌کند که تا جایی که می‌شود، در لابلای مذاکرات فنی و تکنیکی داده‌های اطلاعاتی بیرون آورند. منطق زیرکی هم اقتضائات خاص خود را دارد. زیرکی می‌طلبد که علاج واقعه را پیش از ابتلا گرفت. مذاکرات فنی، تکنیک و آداب و هنر خاصی دارد. در مذاکرات فنی لازم است بسیار پخته رفتار کرد؛ بنابراین، گرا دادن به افرادی که آشکارا برنامه خود را ترور دانشمندان ایران اعلام می‌کنند، خودکشی است.

هرچند لازم است در این برهه، مقامات بیش از پیش بر حفاظت از هویت دانشمندان هسته‌ای تأکید کنند، بر همه و به ویژه اصحاب رسانه نیز لازم است، انتشار اخبار موثق و تحلیل‌های فنی، درست و دقیق مبتنی بر تحصیل منافع ملی کشور را سرلوحه کار خود گذارند.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود