سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از دقایقی پیش در شهر وین آغاز شده و به این ترتیب، روند تلاش ها برای حصول توافق جامع هسته ای به طور رسمی کلید خورده است. گفته می شود قرار است در مذاکرات وین، طرفین بر سر نقشه راهی به توافق برسند تا بر اساس آن، ادامه گفت و گوها را که ممکن است بین شش ماه تا یک سال به طول بینجامد، پیش ببرند.آغاز رسمی تلاش‌ها برای برداشتن گام نهایی در موضوع هسته‌ای
به گزارش «تابناک»، تیم مذاکره کننده هسته ای، همچنانکه وزیر امور خارجه تاکید کرده است با دقت و در نظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد این دور از مذاکرات سخت، فشرده و پیچیده خواهد شد؛ مذاکراتی که به گفته وی با توجه به هدف مشترکی که در برنامه اقدام مشترک ژنو تعیین شده است، یعنی ادامه برنامه هسته ای ایران توام با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیرنظامی و صلح آمیز بودن آن، علی القاعده نباید کار دشواری باشد.
مذاکراتی که امروز در وین آغاز شده، مذاکراتی است که بر اساس توافق ژنو ظرف حداکثر یک سال می تواند به توافق جامع و نهایی منجر شود؛ گرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله مذاکره کننده ارشد هسته ای رسیدن به تفاهم در 6 ماه را در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان پذیر می دانند.
دستور کار دور تازه مذاکرات ایران و 1+ 5 در وین، «تعیین دستور کار و چهارچوب مذاکرات آینده»، «تعیین اصول راهنما» و «روش پیگیری موضوعات» برای رسیدن به توافق جامع و نهایی است. به گفته رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، موضوعاتی که در این دور از مذاکرات مطرح می شود، «کلی» است تا طرفین پس از تعیین کلیات و حدود آن وارد جزییات شوند.
بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی این گام، با برنامه هسته ای مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) رفتار خواهد شد.



ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود