سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

درباره موشک های بالستیک راهبردی ایران بیشتر بدانیم

 

موشک های بالستیک هوشمند، به عضوی مهم و پرافتخار از ارکان دفاعی ایران تبدیل شده اند، قدرت و دقت فوق العاده آن ها در سال های اخیر توانسته است، معادلات بسیاری را در مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر هم زند.

 

بی شک جمهوری اسلامی ایران در زمینه طراحی وتولید صد درصد بومی«موشک های بالستیک هوشمند» که قابلیت های بسزایی درانهدام دقیق و یکپارچه مواضع دشمن دارد، یکی از معدود کشورهای دنیاست که رده های نخست و برتر جهانی را به خود اختصاص داده است.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران اکنون با داشتن، سامانه‌های موشکی پدافندی و موشک‌های کوتاه‌ برد، میان‌ برد و برد بلند و البته موشک‌ های ضد کشتی و بالستیک، در زمره کشورهای پیشتاز و قدرتمند در عرصه توان موشکی است.

 

موشک

 ایران، کشوری برتر در زمینه برخورداری از موشک های بالستیک هوشمند

توانمندی های موشکی ایران به ویژه درارتباط با موشک های بالستیک به اندازه ای است که متخصصان امورموشکی آمریکا واروپا وحتی کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که هنگام درگیری احتمالی میان ایران وصهیونیست، موشک های راهبردی و قاره پیمای ایران شامل موشک های خانواده شهاب، قدر، قیام، سجیل، فجر، فاتح 110، خلیج فارس ونسل جدید موشک بالستیک برد بلند بارانی وموشک جدید موسوم به «بینا» که یک موشک هوا به سطح وسطح به سطح با هدایت لیزری است، درمدت کمتر از نیم ساعت قادر خواهند بود به راحتی با عبور از گنبد آهنین و جولان دهی در آسمان و زمین اراضی اشغالی، این رژیم را فلج و آن را با خاک یکسان سازند.

 

 

 موشک بالستیک

به موشک‌هایی گفته می شود که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود و بقیه راه را با نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

موشک‌های بالستیک به طور معمول ارتفاع بسیار بالایی می‌گیرند وبرخی از آنها که برد بسیار بالایی دارند حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با یک ماشین ورود دوباره به جو باز می‌گردند.

موشک

 موشک بالستیک بلند برد بارانی و بینا، پاسخی دندان شکن به یاه گویی آمریکا

درحالی که موشک های بالستیک هوشمند، به عضوی مهم و پر افتخار از ارکان دفاعی ایران تبدیل شده اند که تنوع، قدرت و دقت فوق العاده آن ها در طول سال های اخیر توانسته است معادلات بسیاری را درمقابله با جمهوری اسلامی برهم بزند، با تشدید یاوه گویی های مقامات آمریکایی واروپایی برعلیه ایران، نسل جدید موشک بالستیک برد بلند بارانی و موشک جدید «بینا» ساخته شده در صنایع دفاعی جمهوری اسلامی به عنوان پاسخی دندان شکن به آمریکایی ها، بطور موفق آزمایش شد و بلافاصله پس از آن در کانون توجه محافل و مراکز رسانه ای جهان قرار گرفت. خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به آزمایش موفقیت آمیز نشل جدید موشک های بالستیک ایرانی نوشته است: «ایران موشک‌های زمین با زمین با برد 2 هزار کیلومتر دارد که توانایی رسیدن به اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را دارند».

 

شایان ذکر است در روزهای گذشته وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در1+5 در پاسخ به انتقاد برخی سناتورهای جنگ طلب آمریکایی مبنی بر این که چرا توافقی را امضا کرده که روزنه‌هایی برای ایران در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک باقی گذاشته است؟، دراظهاراتی خصمانه و مداخله جویانه مدعی شده است که مسأله توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران می‌تواند در توافق جامع مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه، رسانه‌های غربی نیز با تمرکز بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران نوشته‌اند، ایران می‌تواند در فرصت 6 ماهه توافق ژنو، توانمندی خود در این عرصه را افزایش دهد.

مشخص است که با اظهارات شرمن و فضاسازی رسانه‌های غربی، آمریکا تلاش دارد علاوه بر توقف برنامه هسته‌ای ایران، برنامه توسعه موشک‌های بالستیک را نیز در توافق جامع بگنجاند.

 

مختصات عمومی موشک بلند برد بارانی بالستیک

هنوزجزئیات دقیقی از ویژگی های دو موشک جدید بالستیک ایرانی که مورد آزمایش موفق قرار گرفت منتشر نشده است. اما براساس اطلاعات منتشر شده توسط وزیر دفاع در مراسم تست موفق دو موشک بالستیک فوق الذکر، نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین با «کلاهک بارانی» که گمان می رود برد مفید آن در ارتفاع بالا و خارج از جو بیش از 2000 کیلومتر باشد، برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می‌شود. گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یکدیگر از ویژگی های این موشک بالستیک به شمار می‌رود.

 

اینکه موشک بالستیک جدید عنوان بلند برد با «کلاهک بارانی» به خود گرفته است به خاطر نصب سرجنگی از نوع بارانی بر روی موشک جدید ایرانی است که در بردارنده بمبچه های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است.

در واقع این سرجنگی از تعداد زیادی زیربمب تشکیل شده اما فرایند عملکرد آن با خوشه‎ای متفاوت است به طوریکه پس از فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش ازپرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم باشد، سطح مورد هدف رامورد اصابت قرارداده ومهمات آن به صورت شعاعی تا فاصله چند ده تا چند صد متری به اطراف پراکنده می‎شوند که برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند.

کلاهک بارانی موشک بالستیک جدید ایران،اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده وپخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک درآن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیرسایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر . . . 

مختصات عمومی موشک بالستیک بینا  

موشک بالستیک بینا یک موشک «هدایت شونده لیزری» هوا به سطح و سطح به سطح می‌باشد که قابلیت شلیک از هواپیما و انواع سکوی پرتاب زمینی را دارا است. انهدام بسیار دقیق اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی ومراکز فرماندهی دشمن و در کناراینها سرعت عمل فوق العاده درازبین بردن اهداف مورد نظر، نگهداری آسان وقدرت سریع بکارگیری ازویژگی های مهم موشک بینا می باشد.

 

در مورد اهمیت موشک بالستیک بینا از نوع هدایت شونده لیزری همین بس که گفته شود در جنگ جهانى دوم براى انهدام هدفى به اندازه آشیانه هواپیما لازم بود هشت هزار بمب سبک شلیک شود، اما امروزه مى توان همین کار را با استفاده از یک بمب هدایت شونده لیزرى مانند از یک جنگنده  اف 14 انجام داد.

تاکنون دو نوع بمب هوشمند وارد میدان نبرد شده اند که عبارتند از: بمب هاى هدایت شونده چشمی/ تلویزیونی و بمب هاى هدایت شونده لیزرى. موشک های هدایت شونده لیزرى یا lgb ها (laser guided bombs) نوعی موشک هدایت شونده است که از هدایت نیمه فعال لیزری برای حمله به یک هدف نشانه گذاری شده استفاده می کند. این موشک ها با دقت بسیار بالاتری که نسبت به موشک های معمولی دارند، از قابلیت تحرک بالایى برخوردارند که به صورت سقوط آزاد فرود مى آیند وبراى این منظور به هیچ گونه ارتباط الکترونیکى درونى هواپیما احتیاج ندارند.

در یک دید وسیع تر، lgb  ها که موشک بالستیک جدید ایرانی بینا مجهز به آن است، داراى یک سیستم داخلى هدایت نیمه فعال هستند که انرژى لیزر را آشکار کرده و جنگ افزار را به سمت هدفى که توسط یک منبع لیزر خارجى روشن شده رهگیرى مى کند.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود