سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

غروب یکشنبه 13 آذر سال 90 خبر کوتاهی بر روی خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت مبنی بر اینکه با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.



 

 اکنون حدود پنج ماه پس از این دستاورد بزرگ، و در شرایطی که ایران خود پس از گذراندان موفق مذاکرات استانبول خود را آماده می‌کند تا با دستی پر بر سر میز مذاکرات بغداد با کشورهای غربی برود، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگویی درباره آخرین جزئیات دستیابی سپاه به اطلاعات پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا RQ170 گفت که آمریکایی ها نگران نباشند، ساخت سیتم RQ170 آغاز شده است، نقطه پنهانی از این پهپاد برای ما وجود ندارد. اطلاعاتی از این سیستم به دست آمده و حتی بخشی از اطلاعات این سیستم را هم بازیابی کرده ایم که نشان می دهد این پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکا در عملیاتی علیه بن لادن در پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

سردار حاجی‌زاده برای اینکه نشان دهد اظهاراتش بلوف نیست، یک کُد دقیق هم داد و گفت: با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده ایم، اصلاحاتی را چند بار روی این هواپیما انجام داده اند که دسامبر 2010 در کارخانه ای در لس انجلس هم این اتفاق افتاده است.

حاجی‌زاده ادامه داد: زیر مجموعه‌های این هواپیما برای پاره‌ای از اشکالات فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما پس از اصلاح و تست های پروازی در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان نیز یک سری اشکالاتی که نتوانسته اند آن را برطرف کنند مشاهده شده است .

 


فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: زیر مجموعه های این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 برای رفع اشکالات جدید به فرودگاهی نزدیک لس انجلس برده شده و پس از انجام عملیات اصلاح و تستهای پروازی و زیر سیستم‌ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیما است مجددا به قندهار بازگردانده شده است.

شکار پهپاد جاسوسی امریکا آن‌قدر مقام‌های کاخ سفید را شوکه کرد که در طول چند روز مواضع کاملاً ضد و نقیضی اظهار کردند. امریکایی‌ها که از شکار هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی‌شان آگاه بودند، ابتدا تلاش کردند این ماجرا را بایکوت و در مورد اصل آن تشکیک کنند، به‌طوری که پنج روز پس از اعلام خبر در رسانه‌های ایران، اوباما رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به سوال خبرنگاران در کاخ سفید درباره پهپاد شکار شده از هر گونه اظهار نظر خودداری کرد.

اما این سکوت چندان نتوانست دوام بیاورد و با پخش تصاویر تلویزیونی از پهپاد شکار شده، مشخص شد که افسران جوان ایرانی نه تنها توانسته‌اند هواپیمای فوق پیشرفته RQ 170 را در اختیار بگیرند، بلکه تصاویر سالم این هواپیما حاکی است که هواپیما سقوط نکرده است، بلکه کنترل آن در اختیار گرفته و نشانده شده است، به‌طوری که اجزای آن سالم است.

پس از پخش این تصاویر تلویزیونی بود که رسانه‌های دنیا برای جا نماندن از این بمب خبری دیگر در لاک سکوت پیشنهاد شده از سوی کاخ سفید نماندند و همان زمان سی‌ان‌ان در گزارشی فاش کرد که پنتاگون پس از آنکه متوجه شده کنترل پهپاد از اختیارش خارج شده است، سه طرح حمله نظامی برای باز پس گیری پهپاد، حمله به منظور بمباران پهپاد به‌منظور غیرقابل استفاده شدن آن و مسکوت گذاشتن کار را پیشنهاد داده که در نهایت دولت امریکا به‌دلیل تبعات زیاد دو اقدام اول، با تصمیم سوم موافقت کرده است.

با این حال، در اوج انتشار تحلیل‌های متفاوت در مورد نحوه استفاده ایران از پهپاد شکار شده، دو مورد جدی در رسانه‌ها مطرح شد. اول اینکه ایران شاید بتواند اطلاعات جاسوسی ذخیره شده در سیستم این هواپیما را نیز بازیابی کند که در مقابل، عنوان شد این هواپیما به‌نحوی عمل می‌کند که اطلاعات را مستقیم به مرکز می‌فرستد و ممکن است دسترسی به اطلاعات آن چندان ممکن نباشد اما مهم‌تر از این مسئله، دسترسی ایران به اطلاعات و سیستم ساخت این هواپیمای فوق پیشرفته بود، به‌طوری که رئیس‌جمهور نیز حدود 10 روز پس از انفجار بمب خبری شکار پهپاد از امکان مهندسی معکوس آن خبر داد.

در این فاز از عملیات روانی البته غربی‌ها تلاش کردند که دستیابی ایران به هواپیما را چندان مهم نشان ندهند، اما یک نشریه فرانسوی در شرایطی که حدود یک ماه از شکار پهپاد می‌گذشت، با انتشار گزارشی فاش کرد نه تنها فرانسه بلکه هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا نیز فناوری این پهپاد و حتی مدل‌های پایین‌تر و نزدیک‎تر به آن را در اختیار ندارند و بر این اساس از نامزدهای آینده ریاست جمهوری در فرانسه خواست تا رسیدن به این فناوری را جزو یکی از برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود