سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دو شنبه شب همزمان با شام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، به مسجد فائق واقع در خیابان ایران رفت و درباره مسایل روز و انتخابات پیش رو

از آن طرف مردم باید نشان بدهند که دوران این که انگلیس بخواهد با دیگ پلو در ایران سازوکار دمکراسی و مشروطه شکل بدهد عوض شده است. حالا دیگ پلو شده شبکه ماهواره‌ای. البته این یک حرکت انقلابی، ملی و فراجناحی نیاز دارد.


 سخنان مهمی ایراد کرد که متن کامل آن را از نظر می گذرانید:


بسم الله الرحمن الرحیم. در این شب سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها برای شیعیان آن حضرت و دوستداران اهل بیت علاوه بر این که اظهار ارادتی به آن بانوی بزرگوار و آن خاندان مکرم است، شاید یکی از مهم‌ترین آثار چنین جلسات سوگواری و بزرگداشتی این است که پیام این بزرگواران را هم به خوبی درک کنیم و انشاءالله بتوانیم در آن مسیر به شکل صحیح و به موقع عمل بکنیم.


در همه زیاراتی که ما نسبت به این بزرگواران داریم، ادعای ما این است که می‌خواهیم پیرو شما باشیم. این تعبیر را بسیار به کار می‌بریم. با تعابیر مختلف که «رأیی لکم تبع و نصرتی لکم معدّه» یعنی که رأی من آن چیزی است که شما می‌خواهید. به دنبال آن مفاهیم و رسالاتی است که شما اراده می‌کنید. به هر حال ما در زیارات چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنیم. انشاءالله صادقانه هم بیان می‌کنیم. خب شرایط تحقق صدق این ادعاها چیست؟ نصرتی لکم معدّه. یاری من برای شما آماده است. آماده هستم تا شما را یاری بکنم.


متقابلاً آنها هم از ما چنین انتظاری را دارند. همین انتظار را دارند که اگر کسی ادعای شیعه و پیروی از این خاندان مکرم را دارد، این گونه عمل بکند. آن چه از حضرت زهرا سلام الله علیها در آن خطبه تاریخی شنیده‌ایم، در حقیقت این خطاب به آن چند نفری که در آن مسجد نشسته‌اند نبوده! این به همه نسل‌های آتی بوده و همه کسانی که ادعای بندگی خدا داشتند بوده. تعبیر خود حضرت است. انتم عباد الله نصب امرهی و نهیه. شما ای بندگان خدا، باید این را توجه داشته باشید که امر و نهی الهی چیست. و حمله دینه و وحیه.

اینها تعابیری است که در این خطبه بلند بیان می‌کنند. شاید هیچ کدام ما قائل نباشیم که این برای آن چند نفری بوده است که در آن زمان در مسجد پیامبر حضور داشتند. نه! این برای همه ما است. که انتم عباد الله نصب امرهی و نهیه و حمله دینه و وحیه. از ما انتظار دارند و برای ما تکالیفی را تعریف کرده‌اند. هم برای خودمان که امنا الله علی انفسکم و هم فراتر از خودمان آن رسالت اجتماعی و سیاسی‌ای که به عهده ما است. و بلغائه علی الامم.

اینها تعابیر حضرت زهرا سلام الله علیها است. در همان خطبه مشهور به فدکیه. که شما بندگان خدا، وظایفی به عهده شما است. چه در رابطه با خودتان که امنا الله علی انفسکم و چه در رابطه با سایرین و آن نقشی که باید در اجتماع ایفا بکنید. بلغائه علی الامم.

 


اگر می‌گوییم رأیکم تبع و نصرتی لکم معدّه برای چیست؟ حتی یحیی الله تعالی دینه بکم. به خاطر این که ما حاضر هستیم آن چه که شما می‌گویید را ادامه بدهیم، یاری دین خدا را بکنیم تا یحیی الله تعالی دینه بکم. تا دین خدا به وسیله شما زنده بشود. دین خدا احیا بشود.


و یردکم فی ایام و یظهرکم لعدله و یمکنکم فی ارضه. اینها آن ادعاهای ما است دیگر. فمعکم معکم لا معکم غیرکم. با شما هستیم و با غیر شما نیستیم. خب این یک اقتضائاتی دارد. یک الزاماتی دارد و یک پیامدهایی هم دارد.


باز در همین فراز فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه را ببینید. اسلام این است. و جعل الله العدل تنسیقاً من قلوب. اگر شما یک همدلی واقعی می‌خواهید، این در سایه مناسبات عادلانه شکل می‌گیرد. اگر امام راحل می‌فرماید اسلام سرمایه‌داری و اسلام مستکبرین، چون می‌داند این نگاه نمی‌تواند قلب‌‌ها را به هم نزدیک بکند. نمی‌تواند یک جامعه آرمانی را شکل بدهد. نمی‌تواند یک جامعه اسلامی را شکل بدهد. در این نگاه است که و جعل الله طاعتنا نظامً للمله و امامتنا امانً من الفرقه. باید حول محور ولایت جمع بشوید تا مانع از هم‌گسیختگی بشوید و وحدت را شکل بدهید. این می‌شود آن اسلام ناب.


در این اسلام چیست؟ ببینید، همان جا بیان می‌کند این اسلام یک اسلامی است که اقتضائاتی دارد. و الجهاد عزً للاسلام. مبارزه جزو این بحث است. مگر می‌شود شما دم از اسلام بزنید و بعد بگویید ما مبارزه را کنار می‌گذاریم؟ در همین تعابیر حضرت امام ببینید. در همان جا که بیان می‌کند. باز این را به صراحت بیان می‌کنند که روز درنگ نیست.


تعبیرشان این است که روز احقاق حق است و حق را باید گرفت. روز جنگ است. این می‌شود اسلام ناب. بعداین طور نیست که شما بگویید حالا می‌شود مبارزه را کنار گذاشت. این فرمایش حضرت زهرا است! و جعل الله جهاد عزً للاسلام. مگر می‌شود شما بدون جهاد در برابر مستکبرانی که با همه چیز می‌خواهند در برابر شما قرار بگیرند. با خواهشاً و تمنا و اینها از آنها چیزی بگیرید. امام در همین تعبیر به صراحت بیان می‌کنند آنهایی که فکر می‌کنند می‌توان با تعارف و این طور چیزها حق خود را گرفت اشتباه می‌کنند.

بر این مبنا دو ضلع دیگر این چیست؟ رهبری و مردم. یکی این که رهبری را که عمود این خیمه است. طاعتنا نظامً بالمله است. امامتنا امانً من الفرقه است. این را تضعیف بکنند. این که می‌بینید امروز دشمن با تمام توان آمده و راجع به مجلس خبرگان این گونه نظر می‌دهد این اولاً نشانه حماقت آنها است. ثانیاً این افتخار اسلام ناب است که امروز علمای ربانی مورد بغض ایادی استکبار و خود استکبار قرار می‌گیرند که می‌گوید همه الا اینها. این همان است.


دشمن می‌فهمد مادامی که کسانی در کنار رهبری باشند و عمارگونه حرکت بکنند، نمی‌گذارند مکر اموی و جهل اشعری سپاه علی را به تزلزل و تردید بیندازد. او این را می‌فهمد. او می‌فهمد آن چیزی که این قدرت را ایجاد کرده آن اسلام نابی است که حاملان آن علمای ربانی هستند. این که می‌بینید با این رسوایی و با این حماقت می‌آید هزینه می‌کند. او می‌فهمد که این برایش هزینه دارد اما چرا می‌آید این را می‌گوید. چون می‌فهمد آن اسلام ناب عمارهایی نیاز دارد.


لا یحمل هذا العَلَم الا اهل البصر و الصبر و العلم به مواضع الحق. مصداق این جمله حضرت علی چه کسانی هستند؟ آیت‌الله جنتی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح. دشمن می‌فهمد که در مقاطع مختلف و در بزنگاه‌های مختلف چنین بزرگانی می‌آیند و عماروار در کنار علی زمان می‌ایستند. بله. وقتی که عمار باشد نقشه عمرعاص نمی‌تواند محقق بشود. او می‌فهمد چه حرکتی دارد شکل می‌گیرد.

 رکن سوم این بحث مردم هستند. ایمان مردم. دشمن می‌فهمد وقتی که ملتی چنین ایمانی دارد و دارد چنین قدرتی را رقم می‌زند، مادامی که این باشد او نمی‌تواند به اهداف خودش برسد. این که بیش از صد و هفتاد و شش ماهواره فقط برای فضای ایران درست می‌شود، این مثلاً برای این است که مردم ایران اوقات فراغت داشته باشند؟


اگر او این کار را انجام می‌دهد برای این است که بتواند ایمان را خالی بکند. چون می‌فهمد زرداخانه قدرت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایمان مردم است. این است که همه نقشه‌های او را نقش بر آب می‌کند.

خانم کلینتون بعد از فتنه هشتاد و هشت بیان می‌کند که ما باید با تحریم‌های فلج‌کننده ایران را از پا در بیاوریم و خود مردم را هدف قرار بدهیم، با این نگاه است. او می‌گوید باید ملتی را که ایمان آورده و با این ایمان این موفقیت‌ها را به دست آورده دچار تجدید نظر بکنیم. این که می‌بینید او تمام تلاش خودش را می‌گذارد برای این که موفقیت‌های نظام در عرصه‌های مختلف مخصوصاً عرصه‌های اساسی و مهمی مثل اقتصاد، مثل معیشت مردم با آن موفقیت لازم روبرو نشود، برای این است که می‌خواهد مردم را در این بحث دچار تردید بکند.


این جا است که آن چه که رهبری فرزانه انقلاب بیان می‌کنند به این توجه دارند. اگر می‌گویند باید به دنبال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی ایجاد بشود. این حماسه اقتصادی یک تعارف نیست. یک شعار نیست. این یک الزاماتی دارد. یک اقتضائاتی دارد. همان طور که می‌فرمایند، این یک نگاه به درون می‌خواهد. این جا است که اهمیت پیدا می‌کند. باید نقش‌آفرینی بکند که اگر کسی در این زمینه دارد خطایی انجام می‌دهد و کوتاهی می‌کند، باید سریع سد بشود. کار مجلس این است. مجلس باید قرارگاه پیکار با بیکاری باشد. اگر در یک جامعه‌ای مشکل بیکاری هست، باید تمام توانش را بگذارد. از دو عنصر قانون‌گذاری و نظارت استفاده بکند و این مطالب را مطالبه بکند که خب این چه شد.


این مهم است. آن پیشرفتی که در شأن جمهوری اسلامی است باید شکل بگیرد. پیشرفت جمهوری اسلامی باید در طراز اندیشه اسلام ناب باشد. پیشرفت جمهوری اسلامی این نیست که شما برخی از موضوعاتی که قابل صحبت نیست، بخواهید این را پیشرفت نشان بدهید. پیشرفت جمهوری اسلامی این است که با همه فشارها و با همه تحریم‌ها همه جهانیان بیان می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران.


پیشرفت جمهوری اسلامی در طراز جمهوری اسلامی است. در طراز این اندیشه ناب است. به همین خاطر است که باید امید و باور مردم به کارآمدی این اندیشه حفظ بشود. با نشان‌ دادن واقعی آنها و نه سرپوش گذاشتن روی آن. چون این اندیشه دینی است که تولید قدرت می‌کند. این اندیشه دینی است که تولید ثروت می‌کند. این اندیشه دینی است که تولید عزت می‌کند. این فرق می‌کند با اندیشه‌ای که بخواهد فقط مصرف‌کننده قدرت باشد. مصرف‌کننده ثروت باشد. این اندیشه است که آن مسیر را شکل می‌دهد. این باید هم در این عرصه‌ها ظهور پیدا بکند و هم از آن طرف نباید موانع و معضلات اقتصادی مثل بیکاری آن چنان رواج پیدا بکند که مردم از این اندیشه ناامید بشوند.


این که آقا می‌فرمودند امروز یکی از مبارزه‌ها با آمریکا این است که شما بتوانید عمل اقتصادی انجام بدهید، جهاد اقتصادی انجام بدهید، این است. این ظرفیت‌های بزرگی که کشور ما دارد. این منابع بزرگی که کشور ما در اختیار دارد. بالاترین منابع گاز جهان، خب مگر این کم است؟ نفت، موقعیت ژئوپولتیک، خود اینها بیان کردند. این را سازمان حمل و نقل جهانی اعلام کرده.  که به دلیل موقعیت ژئوپولتیک فقط از راه ترانزیت می‌تواند در جمهوری اسلامی ایران چهارصد میلیون تن حمل و نقل کالا انجام بشود که می‌تواند چیزی در حدود صد میلیارد دلار درآمد فقط از این مسیر باشد. خب این برنامه‌ریزی می‌خواهد. کار می‌خواهد. یک تلاش همگانی می‌خواهد. آن همدلی که گفته می‌شود این جا است.


آیا اولویت ما این است که برای این ترانزیت فقط هفتاد هشتاد کیلومتر مسیری باقی مانده که ریل آن گذاشته بشود و هنوز انجام نشده. این اولویت دارد یا مثلاً فلان خریدی که انجام می‌شود. کدام یکی از اینها اولویت دارد و کدام یکی از اینها می‌تواند دنبال کند.


انشاءالله این انقلاب و این اندیشه بزرگ که امام بزرگ ما و شهدای ما برای ما به یادگار گذاشته‌اند، همه ما بتوانیم پاسداران خوبی برای آن باشیم و در رفتارهایی که داریم و در بزنگاه‌های لازم آن چه را که ادعا می‌کنیم آماده هستیم برای این که یاری دین خدا را بکنیم، این را با صحیح‌ترین انتخاب و با صحیح‌ترین اقدام انشاءالله به گونه‌ای عمل کنیم که همان چیزی که مورد رضای خداوند و ائمه اطهار است، همان انجام بشود.


انقلاب ما انقلابی است که مبتنی بر یک اندیشه بزرگ است. مبتنی بر باور و ایمان مردم است و انشاءالله یک افق بسیار درخشان و شکوهمندی در انتظار آن است. اگر همه ما وظایفمان را به خوبی و به موقع انجام بدهیم.

پرسش و پاسخ:

 

سوال: به نظر شما چه ویژگی در آقایان  مصباح، جنتی و یزدی بوده که انگلیس از مردم خواسته به آنها رأی ندهند؟ و چرا آقایان رفسنجانی و روحانی محبوب انگلیس شده‌اند؟


جلیلی: من این را در عرایضم هم مطرح کردم. امروز استکبار از اندیشه اسلام ناب لطمه خورده است. دشمن می‌فهمد آن چه که او را به زانو در آورده است یک اسلام ناب است. طبیعی است کسانی که حامل این اسلام ناب هستند، عامل به این اسلام ناب هستند و در این زمینه علمای ربانی هستند بیشتر از همه مورد بغض او باشند.


 دیشب هم در یک جلسه‌ای عرض کردم که بقیه باید از خودشان سؤال بکنند که چه اتفاقی افتاده است که دشمن در آنها طمع کرده است؟ آنها باید خودشان توی دهن انگلیس بزنند. باید برائت بجویند. انگلیس یک زمانی در این مملکت رژیم عوض می‌کرد. نه تنها نخست وزیر، رژیم‌ها را می‌برد و می‌آورد. قاجار را عوض می‌کرد و پهلوی را می‌آورد. حالا سی و شش سال است با یک پدیده‌ای روبرو شده که یک تودهنی محکم به او زده. این آقایان که امروز مورد حمایت بی بی سی هستند باید ببینند چه اتفاقی افتاده است که انگلیس به آنها طمع می‌کند؟ قبل از همه خود آنها باید هشیار باشند. قبل از همه خود آنها باید اعلام برائت بکنند. این باعث افتخار علمای اسلام ناب است که مورد بغض انگلیس و  استعمار قرار دارند.

 


سوال:  اگر خدای نکرده عامل نفوذی در مجلس راه بیابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟


جلیلی:  امام در سال آخر عمرشان دائم بیان می‌کنند اسلام ناب، اسلام آمریکایی.  امام بعد از پذیرش قطعنامه بارها به این موضوع اشاره دارند که مواظب نفوذی‌ها باشید. چون دشمنی که ببیند با یک دژ شکست‌ ناپذیر روبرو است، بهترین چیز این است که بتواند نفوذ بکند.

این جمله امام را ببینید. امروز غرب و شرق به خوبی می‌دانند تنها نیرویی که می‌تواند آنها را از صحنه خارج بکند اسلام است. حالا آن زمان تازه ده سال از انقلاب گذشته بود. آنها در این ده سال انقلاب اسلامی ضربات سختی از اسلام خورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی است نابود کنند.


بعد امام همین را بیان می‌فرماید. اگر بتوانند با نیروی نظامی، نشد با نشر فرهنگ مبتذل خود، کانه امام تمام این سال‌های بعد از خودش را می‌دید. بعد بیان می‌فرمایند و اگر هیچ کدام از اینها نشد، ایادی خود فروخته خود را نفوذ دهند. این هوشیاری امام است. بعد هم این را گفتند. نفوذی‌ها بارها اعلام کردند که حرف خود را از دهان ساده‌اندیشان موجه می‌زنند. این عین فرمایش امام است.

این همان چیزی است که می‌تواند تهدید باشد. باید هوشیار بود. مراقبت کرد. چه در انتخاب و چه در بعد از انتخاب. بالاخره باید در این مسیر توسط مردم یک رصد جدی بشود. آن چیزی که انقلاب می‌خواهد مطالبه بشود.


سوال: آیا امکان این جابجایی ائتلافیون با انقلابیون صلاح است؟  آیا درست است بعضی از افراد لیست اصولگرایان را رای ندهیم و به جای آنها به افراد خارج از لیست رای بدهیم؟


جلیلی:  این را بارها هم عرض کردم که آن چیزی که اهمیت دارد این است که باید یک وحدت گفتمانی باشد. یک ائتلاف گفتمانی باشد. غلبه با آن گفتمان باشد. حالا ممکن است در افراد، من، شما، هر کدام از ما همه هم که بنشینیم باز دوباره بگوییم نه. این فهرست آن طوری که ما فکر می‌کردیم نیست.


ببینید، بحثی که در انتخابات پیش می‌آید این است که اگر ما به یک مجموعه‌ای می‌رسیم، باید ببینیم این مجموعه در کلیتش غلبه‌اش با کدام گفتمان است. بعد هم این نیست که بگوییم فقط رأی بدهیم. بله. بعد از انتخابات هم باید مراقبت کرد. چون شاید بنده آمدم و این ادعا را هم داشتم. شما هم گفتید خیلی خب، بر همین مبنا به تو رأی می‌دهم. اگر من فردا رفتم و خلاف این عمل کردم. خب باید مطالبه بشود. باید دنبال بشود که اگر ما بر این مبنا به این چارچوب و به این مجموعه رأیی دادیم، بر مبنای این تفکر است. بر مبنای این شاخص‌ها است. این مطالبه وجود خواهد داشت.


س: بسیار ممنون. حضرتعالی خیلی از سؤالات را پاسخ دادید. یک سؤال نهایی هم شایعه‌ای است که  شما نظرتان این است که به در انتخابات خبرگان فقط به 8 نفری که غیر مشترک با لیست هاشمی هستند، رای داده بشود. این درست است؟


جلیلی: نه. این حرف غلط است. این حرف اشتباه است. آن چیزی که می‌شود آن را دنبال کرد و از آن حمایت کرد این است که موضوعی که انگلیس می‌آید بیان می‌کند که باید به کی رأی داده بشود و به کی رأی داده نشود، این بحث دیگر اصلاً بحث این لیست و آن لیست و این جناج و آن جناح نیست. این یک بحث انقلابی و ملی است.


من عرض کردم. اگر او چنین جسارت و گستاخی و البته حماقتی را انجام می‌دهد و همچین حرفی را می‌زند، اول از همه باید آن کسانی که در آن بیان به نوعی از آنها طرفداری شده آنها باید برائت بجویند. از آن طرف مردم باید نشان بدهند که دوران این که انگلیس بخواهد با دیگ پلو در ایران سازوکار دمکراسی و مشروطه شکل بدهد عوض شده است. حالا دیگ پلو شده شبکه ماهواره‌ای. البته این یک حرکت انقلابی، ملی و فراجناحی نیاز دارد. در مقابله با آن. اگر این حرکت باشد خوب است اما اگر یک حرکتی بخواهد توی بحث‌های این فرمی و مناسبات آن طوری بیفتد، نه. این غلط است.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود