سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

 فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را رسما مامور تشکیل کابینه کرد. پیشتر نیز شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش داده بودند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است. 

ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود. این ائتلاف تصمیم خود را در قالب نامه‌ای با امضای رهبران گروه‌های سیاسی عضو به اطلاع فواد معصوم، رئیس جمهور عراق رسانده است.

 

به نظر می‌آید ائتلاف ملی عراق توانسته توافق برخی متحدان نوری مالکی، نخست وزیر را کسب کند و تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را به بیش از 120 کرسی برساند. به این ترتیب کرسی‌های این ائتلاف از ائتلاف "دولت قانون" به رهبری مالکی که تاکنون اکثریت را داشت، بیشتر شده است.

احمد جمال سخنگوی جریان اصلاح در پارلمان عراق به رهبری ابراهیم الجعفری نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ائتلاف همپیمانی ملی بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود ، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرده است.

در همین حال دادگاه عالی عراق که پیشتر گفته شد به نفع ائتلاف مالکی برای انتخاب نخست‌وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که ائتلافی که بیشترین کرسی را دارد، می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند. این خبر باعث می شود که احتمال رای آوردن عبادی در پارلمان عراق را به شدت افزایش دهد. به عبارت دیگر می توان گفت سرانجام پس از کشمکش های سیاسی فراوان، گروه های سیاسی عراق به این نتیجه رسیده اند که بر روی گزینه غیر از مالکی توافق کنند.

حیدر عبادی کیست؟

نوری مالکی از نخست وزیری عراق کنار گذاشته شد

حیدرالعبادی در سال 1952 در بغداد به دنیا آمد. پدرش دکتر جوادی العبادی پزشک معروفی بود که به همراه 42 پزشک دیگر از طرف حکومت رژیم بعث، به علت مخالفت با دولت، مجبور به ترک حرفه خود شد، به گونه‌ای که پس از مرگ وی در لندن رژیم بعث اجازه ورود جسد به داخل خاک عراق را نداد. 

 

تحصیلات 

 

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال 1975 طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال 1980 گذراند. وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود. 

 

فعالیت سیاسی

 

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد. در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند همچنین در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد. وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

 

مناصب سیاسی

 

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت. وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت. در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

 

وی عضو و مسئول دفتر سیاسی حزب الدعوه و سخنگوی رسمی آن است و مسئولیت شعبه حزب الدعوه در انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد. العبادی در سال 2006 نماینده مجلس بود و در همان سال به عنوان رئیس کمیته اقتصادی، سرمایه گذاری و بازسازی آن مجلس انتخاب شد و در دولت ایاد علاوی نیز عهده داروزارت ارتباطات بود.




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود