سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع «ایران 140» متعلق به شرکت هواپیمایی «سپاهان» (هسا) که ساعت 9 و هجده دقیقه فرودگاه مهرآباد را به سمت طبس ترک کرد، در شمال فرودگاه سقوط کرد و مسافران آن جان باختند.

گزارش های رسیده حاکی‌ست این هواپیما با 50 نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح دچار سانحه شده است. این در حالی است که گزارش های رسیده حکایت از جدا شدن یکی از بال‌های هواپیما بر فراز منطقه تهرانسر تهران دارد.

 

یک مقام آگاه در این باره به مهر گفت: در حال حاضر نیروهای امدادی و آتش نشانی راهی محل حادثه شده و هنوز میزان خسارات و تلفات مشخص نشده است. در حال حاضر ماموران انتظامی اجازه ورود خبرنگاران به محل حادثه را نمی‌دهند. 

تاکنون 6 پیکر بی جان از میان لاشه های هواپیما بیرون کشیده شده و گزارش اورژانس حکایت از انتقال چند تن از مجروحان این سانحه با کمک بالگرد به بیمارستان دارد. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌‌وگو با نسیم تعداد نجات یافتگان را هشت تن ذکر کرده است.

نزدیکی محل حادثه با یکشنبه بازاری که در آن منطقه تهران برپا می‌شود، حکایت از آن دارد که ابعاد ماجرا می‌توانست بسیار وسیع تر و دردناک تر باشد.

به گزارش ایسنا، نیمی از بدنه هواپیما سانحه‌دیده در خیابان "شیشه مینا" و نیمه دیگرش نیز داخل پادگان صنایع هوایی افتاده است. در حال حاضر نیز بالگردهای هلال‌احمر و اورژانس در آسمان منطقه دیده می‌شوند و عملیات امدادرسانی و نظم‌بخشی به محل آغاز شده و خیابان شیشه مینا و چند خیابان منتهی به آن نیز در حال حاضر مسدود است.

دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی در این حادثه از شعاع چندکیلومتری دیده می‌شود و ترافیک منطقه سنگین است. علت آسیب نزدن هواپیما بر روی زمین نیز سقوط قسمت اعظم آن روی درختان منطقه نظامی ذکر شده است.

در حالی که برخی اخبار حکایت از آن دارد که خلبان این پرواز به شماره 5915 اوکراینی بوده، اما اخباری هم به گوش می‌رسد که کادر این پرواز را ایرانی ذکر کرده و حتی از خلبان و دو کمک خلبان این پرواز نام هم برده است.

در پی بروز این سانحه، جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی بحران در استانداری تهران تشکیل شد. این در حالی است که برخی مسئولان بدون توجه به اینکه ابعاد ماجرا هنوز آشکار نشده، پیام تسلیتی خطاب به خانواده جان باختگان این حادثه منتشر کرده‌اند!

سقوط خونین یک فروند هواپیمای مسافربری حوالی مهرآبادگفتنی است هواپیمای ایران 140، نوعی پلت فرم بومی از هواپیمای آنتونوف اوکراین است و در سال‌های گذشته چندین سابقه سقوط از آن در میان سوانح هوایی کشورمان ثبت شده.

46 تن جان باخته‌اند و چند تن توسط کارگران نجات یافته‌اند

در حالی که گزارش ها حکایت از جان باختن قطعی 46 تن در این سانحه خونین دارد، گزارش سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر حکایت از آن دارد که 5 تن از سرنشینان هواپیما، توسط کارگران و پرسنل کارخانه شیشه مینا، کارخانه‌ای که بخشی از هواپیما به آن اصابت کرده و آتش گرفته، نجات داده شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که کار رهاسازی اجساد توسط تیم های حاضر در محل ادامه دارد و تا کنون پیکر بی جان حدود نیمی از جان باختگان از لاشه هواپیما خارج شده است.

گزارش‌های تکمیلی از جان باختن یکی از مجروحان این رویداد در بیمارستان پیامبران بر اثر شدت سوختگی دارد. با این حساب می‌توان شمار جان باختگان این رویداد را تا این لحظه 47 تن ذکر کرد.


در حالی که واکنش ها نسبت به این رویداد دلخراش ابتدا با نسبت دادن مالکیت این هواپیما به سپاه و بعد تکذیب آن و بعد اعلام حضور کارکنان وزارت دفاع در پرواز و تکذیب آن، موجی از شایعات تکذیب شده به راه انداخت، فرمانده ناجا هم نسبت به این رویداد واکنش نشان داد و از ثبت آتش گرفتن موتور هواپیما در دوربین ناجا خبر داد که حکایت از چگونگی بروز این حادثه بر اثر نقص فنی هواپیما می‌دهد.

گزارش نهایی رویداد و آمار متفاوت جان باختگان

در حالی که آمار جان باختگان به نقل از منابع آگاه تا 47 تن اعلام شده بود، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که 38 مسافر این حادثه بر اثر جراحات وارده و سوختگی جان خود را از دست داده‌اند و با حضور نیروهای امدادی 10 نفر از افرادی که از این سانحه جان سالم به در برده بودند، به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که یک نفر از آنان جان باخته است.

6 نفر از مجروحان به بیمارستان پیامبران منتقل شدند اما یکی از مجروحان به نام عباس پازوکی در مسیر جان خود را از دست داد. پیگیری‌های نشان داد که 5 نفر از مجروحان زنده به بیمارستان پیامبران رسیده‌اند که به علت شدت سوختگی قرار شد به بیمارستان پیامبران منتقل شوند.

همچنین مشخص شد که 3 نفر نیز با آمبولانس هوایی به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شده‌اند که 2 تن از ایشان به علت سوختگی بالای 60 و 80 درصد به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شدند.

2 نفر دیگر از افراد نجات یافته زوج جوانی بودند که جراحات آنها کمتر از سایر مصدومان بود به طوری که در همان درمانگاه «ساها» درمان شدند؛ بیشتر افراد جان باخته اعضای خانواده‌هایی بودند که به صورت جمعی قصد عزیمت به طبس داشتند.



ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود