سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه اطلاع رسانی هادیان خوش آمدید

در شرایطی که گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هنوز به طور رسمی منتشر نشده، شواهد و مدارک میدانی به طور روزافزونی بر استفاده مخالفان از این سلاح ها

 دلالت دارد. در تازه ترین مورد، دادگاهی در ترکیه مجموع شواهدی را درباره استفاده مخالفان از این سلاح ها منتشر کرده است.


 به نقل از شبکه خبری «راشا تودی»، کیفرخواستی که به تازگی از سوی چند تن از دادستان های ترکیه به دادگاهی در این کشور ارائه شده، بار دیگر گمانه ها مبنی بر استفاده مخالفان از سلاح شیمیایی را تقویت کرده است. 

بر اساس این گزارش، دادستان دادگاه «آدانا» ترکیه، با صدور کیفرخواستی 132 صفحه ای اعلام کرده که شش تن از اعضای گروهک های «النصره» و «احرار الشام» - که گروه های وابسته به القاعده هستند – تلاش داشته اند تا مواد شیمیایی لازم برای تولید گاز اعصاب «سارین» را به دست بیاورند.

متهم اصلی این پرونده به نام «هیثم قصاب»، تبعه سوریه، با اتهام عضویت در گروه های تروریستی و تلاش برای دستیابی به سلاح های تروریستی مواجه است. 5 متهم دیگر که همگی تبعه ترکیه هستند نیز با اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح برای گروه های تروریستی مواجه هستند.

بر اساس متن کیفرخواست، قصاب تلاش داشته تا با ایجاد شبکه ای در ترکیه، مواد شیمیایی را برای جبهه النصره و بریگادهای احرار الشام به دست بیاورد. بر اساس تماس های تلفنی اعضای این گروه که مورد ردگیری قرار گرفته، اعضای این گروه سفارش دستکم ده تن مواد شیمیایی را داده اند. 

این کیفرخواست همچنین برخی ادعا مبنی بر اینکه متهمان از موارد استفاده این مواد بی اطلاع بوده اند را رد کرده است. این در حالی است که هر شش متهم نسبت به مورد استفاده مواد شیمیایی مذکور اظهار بی اطلاعی کرده و خود را بی گناه دانسته اند. 

به هر حال، در صورتی که اتهامات این گروه اثبات شود، قصاب به 25 سال زندان و همدستان وی نیز هر کدام به 15 سال زندان محکوم خواهند شد. این شش نفر، بخشی از یک گروه 11 نفره هستند که در 23 مه 2013 در یک خانه تیمی در آدانا بازداشت شدند. 

به هر حال، این گزارش جدید که اتهامات علیه شورشیان سوری را در مورد استفاده از سلاح شیمیایی تقویت می کند، در حالی انتشار می یابد که کشورهای غربی از مدت ها قبل بدون توجه به هشدارهای برخی کشورها مبنی بر تلاش گروه های شورشی برای دستیابی به این سلاح ها، بر موضع خود علیه دولت سوریه پای می فشردند. هنوز مشخص نیست که آیا این کیفرخواست و موارد مشابه تأثیری بر نظر کشورهای غربی درباره سوریه خواهد داشت یا خیر. 

به نقل از تابناک 




ارسال توسط بسیجی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود